Feiten & fictie

‘Voor onafhankelijke geesten’

Caractère richt zich vooral naar klanten die er van houden op een onafhankelijke manier te reizen. Zowel onze hotels als onze beleefreizen werden zo gekozen, dat ze u eerder een gevoel van vrijheid geven, dan van een ‘georganiseerde reis’. Tenslotte bestaat een belangrijk deel van het genoegen erin, zelf de gidsen en plannen te bestuderen, en de reis uit te stippelen naar eigen wens.

De meeste reisbestemmingen van Caractère werden gekozen in functie van de mooie omgeving en als vertrekpunt voor het ontdekken en beleven van bezienswaardigheden. Een (huur)auto is dan ook aangewezen.

Plaatselijke vertegenwoordiging

Om bovengenoemde redenen, en om de kostprijs binnen de perken te houden, is het niet gebruikelijk dat Caractère plaatselijk vertegenwoordigd is.

Beleefreizen

De beleefreizen die Caractère voorstelt, zijn een suggestie, waarbij u dikwijls zelf uit het dagprogramma kan kiezen. Het is dus niet de bedoeling dat u alle suggesties volgt, want dat zou de meeste programma’s te zwaar, of onuitvoerbaar, maken.

Routebeschrijving

Bij uw reisdocumenten krijgt u een vrijblijvende routebeschrijving. Meestal werd die opgesteld vanuit Brussel (autovakantie), of vanuit de meest courante luchthaven. Het is echter onmogelijk voor ieder hotel een aangepaste routebeschrijving te bezorgen in geval u verschillende hotels combineert. Daarom is de GPS een handig hulpmiddel, ook al raden wij u nog steeds aan een degelijke wegenkaart te voorzien.

Hotels

Gezien de afgelegen ligging van bepaalde van onze hotels, is een (huur)auto noodzakelijk. In bepaalde toeristische regio’s is het kwaliteitsaanbod aan hotels zeer beperkt (bv. de 'Calanques' in Corsica) en is het niet mogelijk onze doorgedreven selectiecriteria toe te passen. In dat geval hebben we steeds geopteerd voor modern basiscomfort. Enig aanpassingsvermogen van de klant is wenselijk. Dit blijven sowieso uitzonderingen in het Caractère-aanbod.

Extra attenties

Extra attenties, door de hotelier aangeboden aan de Caractère klanten, al dan niet vermeld onder ‘Voordelen’, dienen ter plaatse in ontvangst genomen te worden en kunnen nooit opgeëist worden na terugreis.

Hotelrestaurants

Het is gebruikelijk dat restaurants in kleinere hotels maaltijden serveren op vastgestelde tijdstippen, en dat ze één of meerdere dag(en) per week gesloten kunnen zijn. Wij doen al het mogelijke om u hiervan in te lichten.

Hotelgasten wordt soms gevraagd aan een tafel plaats te nemen die voor hen werd voorzien, of bij het ontbijt al de keuze te maken voor het avondmaal. Meestal wordt reserveren aanbevolen, vooral voor het avondmaal en zeker voor de dag van aankomst. In resorts met verschillende restaurants en/of winkels is het gangbaar dat deze niet alle open zijn in het laagseizoen. In Griekenland kan het nog voorvallen dat minder aandacht wordt besteed aan bediening en presentatie, of dat de tafel nog moet gedekt worden nadat u reeds heeft plaatsgenomen.

Maaltijden

Bij volpension zijn ontbijt, middagmaal en avondmaal inbegrepen, bij halfpension het ontbijt en het avondmaal, tenzij anders vermeld. Bij kamer en ontbijt is alleen het ontbijt inbegrepen. I.g.v. logies alleen heeft u enkel recht op overnachting(en) en dient u eventuele supplementen voor ontbijt en andere maaltijden ter plaatse te betalen. Normaal gesproken zijn dranken, wijn, koffie, thee etc. niet in de prijs inbegrepen, behalve koffie en thee bij het ontbijt, tenzij anders vermeld. In geval van kinderkortingen heeft de hotelier het recht kinderporties of kindermenu’s te serveren.

Vaak is het, zowel financieel als praktisch, interessant halfpension te boeken, omdat bv. een hotel afgelegen is, en er geen restaurants in de onmiddellijke omgeving zijn. In een aantal hotels zijn, zelfs bij verblijf in halfpension, de maaltijden à la carte. In veel hotels o.a. in Spanje is het gebruikelijk een menu als prijsgunstig alternatief voor te stellen; daardoor zijn deze menu’s qua kwaliteit niet vergelijkbaar met à la carte-maaltijden: in dat geval laat u zich best leiden door de aanbevelingen van de maître.

U hoeft zich niet verplicht te voelen een volledig menu te nemen. Heeft u zin in slechts 1 of 2 schotels à la carte, dan zal men dit aanvaarden in de meeste hotels. Dit is zelfs zeer courant in Slovenië, Kroatië en Montenegro: klant is koning!

In de Griekse keuken zijn de porties van de maaltijden in het algemeen vrij groot en dient u zich er niet over te verbazen bij een menu zowel frietjes als rijst aangeboden te krijgen. Verse vis daarentegen is niet gemakkelijk te vinden, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, en is over het algemeen vrij duur. Zowel ‘tavernas’ als hotelrestaurants in Griekenland voorzien een mandje brood (soms met het bestek) op tafel, en in veel gevallen een fles water. Misschien heeft u daar niet om gevraagd, maar u dient er wel voor te betalen. Ook in Portugal, Italië en Kroatië is het gebruikelijk een supplement aan te rekenen voor het bestek.

Ontbijt

Een continentaal of typisch ontbijt omvat meestal koffie, broodjes, boter en jam. Voor extra’s, zoals espresso, cappuccino, vers geperst sinaasappelsap, yoghurt, kaas, vleeswaren en warme gerechten, vraagt men in zo’n geval een supplement. Met ‘ontbijtbuffet’ wordt bedoeld dat de gast zichzelf bedient aan het buffet, dat zeer beperkt kan zijn (bv. een continentaal ontbijtbuffet), of zeer rijkelijk. Wanneer ‘self-service’ vermeld is, betekent dit dat bijna geen service verleend wordt, en ook de dranken door de klant zelf moeten gehaald worden.

In geval van onvoldoende bezetting is het mogelijk dat de hotelier beslist om geen ontbijtbuffet te voorzien maar het ontbijt te bedienen aan tafel of het op de kamer te serveren. Het ontbijt wordt vaak pas vanaf 8 uur voorzien. Soms is het onmogelijk voor die tijd een - zelfs beperkt - ontbijt te krijgen, bijvoorbeeld omdat het personeel nog niet aanwezig is, of de broodjes nog niet geleverd zijn. In de meeste hotels kan u wel iets krijgen, mits u het de dag voordien aan de receptie vraagt.

In Italië is het niet de gewoonte dat een ontbijtbuffet warme gerechten biedt, tenzij anders vermeld of mits supplement. Grieken zijn ook geen fervente ontbijters, verwacht dan ook geen overvloed aan broodsoorten aan het ontbijtbuffet; (fruit-)slaatjes en zoetigheden compenseren dat ruimschoots.

Kamers

Veel van de hotels in deze brochure zijn ondergebracht in gebouwen tot 8 eeuwen oud. Ze vallen vaak onder de zeer strenge wetgeving op de bescherming van monumenten, zodat vrijwel geen identieke slaapkamers met dezelfde grootte, hetzelfde uitzicht en dezelfde faciliteiten bestaan.

Niet alle landen stellen dezelfde eisen aan inrichting en/of ligging van de kamers. Zo hechten bv. Italianen minder belang aan de kamer zelf, wat kan leiden tot naar onze normen eerder eenvoudige kamers, of kamers met een minder fraai uitzicht. Mede door de traditionele architectuur van veel hotels, is het ook zo dat, vooral in het Zuiden, de ramen dikwijls klein zijn, om zo weinig mogelijk zon en warmte binnen te laten. In Griekenland zijn de kamers meestal vrij eenvoudig, behalve in de luxe-categorie, veelal ondergebracht in bungalows of annexen rond een centraal hoofdgebouw. Veel van deze complexen liggen in natuurgebieden, wat inhoudt dat er insecten kunnen zijn. In Frankrijk is het meestal zo dat het verschil in kamergrootte zichtbaar wordt in de prijs van de verschillende kamertypes: duurdere kamers zijn meestal groter, daarom niet luxueuzer.

In Frankrijk is het ook gebruikelijk dat grotere kamertypes omschreven worden als ‘appartement’: dat houdt niet in dat de infrastructuur van een klassiek appartement, zoals een kitchenette, aanwezig is, maar betekent enkel dat het om een ruimere kamer gaat.

Bij de hotelbeschrijving vindt u in de meeste gevallen een kamerfoto. Houdt u er rekening mee dat deze kamerfoto’s nooit representatief zijn voor álle kamers in het desbetreffende hotel: door het eigen karakter van elk hotel, zijn de kamers meestal zeer verschillend. Onze foto’s gelden dan ook eerder als voorbeeld.

Caractère neemt de benaming van de kamertypes zoals bepaald door het hotel over: dit betekent niet dat wij akkoord gaan met de inhoud van deze benaming.

De grootte van de kamers wordt meestal uitgedrukt in m² en is steeds bij benadering. Hou er ook rekening mee dat wanneer u een 3de of 4de bed in de kamer reserveert, dit de plaats aanzienlijk kan beperken. Daarenboven zijn bijzetbedden zelden evenwaardig aan een volwaardig bed.

Een balkon, type ‘French balcony’ of ‘Frans balkon’, kan kleiner uitvallen dan verwacht: het is een qua ruimte eerder beperkt balkon, vaak alleen een paar tegels, afgescheiden door een balustrade, zonder dat men erop kan staan. Een terras daarentegen biedt meestal een degelijke ruimte buiten de kamer, die men kan gebruiken, en waarop zich zitmeubelen kunnen bevinden.

Veel Caractère-hotelkamers zijn ingericht met antiek meubilair. Dat draagt bij tot de authenticiteit van het hotel, maar kan onder meer betekenen dat de afmetingen van het bed afwijken van wat vandaag gebruikelijk is, bv. een lengte van 1m85 of een breedte van 1m40, vrij courant in Frankrijk. Breng ons bij uw boeking op de hoogte, indien u desbetreffend specifieke wensen hebt.

Het verschil tussen 'zeezijde' en 'zeezicht' ligt in het feit dat in het eerste geval de kamers langs de kant van de zee liggen maar daarom geen zeezicht hebben, in het tweede geval is er wel zicht op zee.

Badkamers

Het mag al een wonder heten dat sommige historische gebouwen over verwarming en airconditioning beschikken. Een badkamer kan daardoor noodgedwongen klein zijn, zonder raam en enkel voorzien van het elementaire comfort. Wellicht is het nuttig hier te vermelden dat met het woord ‘badkamer’ een lavabo, wc en bad of douche bedoeld wordt (vermeld als bad/douche + wc). Wenst u absoluut een bad, laat het ons dan weten. Vorm en afmetingen van een bad durven ook al eens verschillen: soms heeft uw badkamer een bad waarin u languit kan liggen, maar het kan zijn dat u het moet stellen met een krapper (zit-)bad. In Italië is douche + wc + bidet gebruikelijk.

Airconditioning en verwarming

Veel van onze hotels hebben airconditioning, soms individueel regelbaar, soms centraal gestuurd. Het functioneren van de airconditioning kan beperkt zijn tot een aantal maanden per jaar en/of een aantal uren per dag, afhankelijk van de weersomstandigheden of ten gevolge van energiebesparende maatregelen. Dit wordt deels beslist door de hotelier. Soms is de airconditioning luidruchtig. Het komt voor (ook al is dat weinig courant) dat de gasten gevraagd wordt bij te betalen voor het gebruik van de airconditioning (vermeld bij de beschrijving).

Eénpersoonskamers

De prijzen voor alleenreizenden zijn gebaseerd op het logement in een éénpersoonskamer. Eénpersoonskamers zijn steeds beperkt in aantal, en meestal verschillend van de overige kamertypes in een hotel. Ondanks het feit dat éénpersoonskamers duurder zijn, kan men in het algemeen stellen dat ze minder comfortabel zijn, dikwijls kleiner met minder mooi uitzicht. Het is voor ons onmogelijk een beschrijving te geven van deze kamertypes gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Sommige hotels hebben geen éénpersoonskamers, en bieden een ‘dubbele kamer als single’ aan. Indien dit alternatief voorhanden is, is het steeds boven een éénpersoonskamer te verkiezen.

Minderjarigen

Een hotel kan weigeren minderjarigen te aanvaarden als zelfstandige gasten (zonder begeleiding). Voor onze minderjarige klanten vragen wij dit bij de reservering te willen melden.

Netheid en onderhoud

In Zuid-Europese landen is een zekere nonchalance courant: afbladderende verf, opwaaiende bladeren, een schimmelvlek of een slordige bergplaats worden gemakkelijker aanvaard. Dat wil niet zeggen dat het hotel niet zou beantwoorden aan de hygiënische voorwaarden in dat land!

Verhuringen

Indien u met meer personen dan opgegeven bij uw reservatie een huurlogement betrekt, is dat uw verantwoordelijkheid, en kan dat leiden tot extra aanrekening ter plaatse. Wij raden u aan wijzigingen na uw reservatie steeds door te geven, om zo ernstige problemen te vermijden.

Sterrenquotering

Verwacht geen gelijke standaard voor comfort en service tussen stadshotels en hotels op het platteland, of tussen hotels in verschillende landen, zelfs al hebben ze dezelfde sterrenquotering. De criteria voor de sterrenquotering betreffen normalerwijze de specifiek aangeboden faciliteiten (tv, minibar, telefoon etc.), niet zozeer de service en inrichting. Bovendien gelden voor verhuringen andere criteria (zie ook p.26-27). [punt verplaatsen na de haakjes]

‘Luxe’ is een subjectief begrip, afhankelijk van wie die geniet. Vergane glorie en antiek meubilair maken deel uit van de charme en de unieke ervaring voor sommigen, maar verjagen anderen naar het dichtstbijzijnde vakantie- of stadshotel met 21ste-eeuwse snufjes. Als u precieze ideeën heeft over wat comfort en luxe voor u inhouden, laat ons dat dan weten bij uw reservatie.

Parking

De smalle straatjes, de voetgangerszones en het steeds toenemende verkeer in de stadscentra bemoeilijken vaak het parkeren. Het feit dat wij een huurauto voor u regelen, betekent niet automatisch dat in of vlakbij onze hotels parkeergelegenheid geboden wordt. Sommige hotels hebben een eigen garage, waarvoor ze een supplement kunnen vragen (steeds vermeld bij onze beschrijvingen en onder voorbehoud), andere hebben een overeenkomst met een openbare garage waarvoor ook een supplement aangerekend wordt (meegedeelde prijzen geldig op datum van het ter perse gaan van deze brochure). Vrijwel altijd zijn de parkeerplaatsen beperkt, en kunnen ze door Caractère niet gegarandeerd worden. Meestal geldt het principe dat wie eerst aankomt, de grootste kans heeft.

Het wordt steeds meer gebruikelijk de auto te parkeren waar enige veiligheid verzekerd is. Indien daarvoor reservatie nodig is, wordt een dossierkost aangerekend. Sommige luxehotels beschikken over een ‘voiturier’ of ‘valet-parking’: uw wagen wordt door de diensten van het hotel geparkeerd en voorgereden; een fooi voor de ‘valetboy’ is gebruikelijk.

Per vliegtuig

De veiligheidsmaatregelen op luchthavens worden steeds strenger. Zo bv. dienen alle passagiers aan de controlepunten alle vloeistoffen te tonen die ze in hun handbagage meenemen (max. 100ml, in aparte doorschijnende zak, ook crèmes, oliën, spuitbussen, gels, tandpasta, mascara,...). Informeer u bij uw luchtvaartmaatschappij, bij uw reisagent of op www.mobilit.fgov.be.

Indien u niet tijdig opdaagt voor een vlucht zonder de luchtvaartmaatschappij op voorhand hiervan te verwittigen, zal uw ticket voor de heenreis komen te vervallen. Indien u desondanks toch gebruik wilt maken van de geboekte terugvlucht, dient u de luchtvaartmaatschappij hiervan op de hoogte te brengen ten laatste op de dag van uw heenvlucht, zoniet zal de reservering voor de terugreis automatisch geannuleerd worden.

Feestelijkheden in/rond de hotels/congressen/seminaries

In veel hotels vinden congressen, seminaries en recepties plaats, of worden lokale huwelijken of andere feestelijkheden georganiseerd. Dat kan een belevenis zijn voor de ene gast, een andere zal er zich aan ergeren. Zo kan een huwelijksreceptie plaatsvinden bij het zwembad, of het hoofdrestaurant kan gereserveerd zijn voor een avondfeest. Dit geldt eveneens voor feestelijkheden in de buurt van het hotel. Caractère is hiervan niet altijd op de hoogte, maar probeert u in de mate van het mogelijke te verwittigen. Het hotelmanagement probeert de hinder voor de gewone gasten te beperken, maar soms blijkt die onvermijdelijk.

Rumoer

Hotels kunnen rumoerig zijn. De stadscentra kennen vaak veel verkeer en bewoners zijn soms lawaaierig. Een kamer met uitzicht en gegarandeerde rust is niet altijd mogelijk. Het komt voor dat in de omgeving van uw hotel bouwactiviteiten plaatsvinden. Als reisorganisator zijn wij niet aansprakelijk voor daden van derden waarmee wij geen contract hebben.

Hoogseizoen

In de meeste Zuid-Europese landen is augustus dé vakantiemaand: in stadscentra zijn veel winkeltjes, restaurants... in die periode gesloten. In echte vakantieoorden is dit natuurlijk niet het geval.
In Spanje, meer bepaald in Andalusië, zijn de maanden juli en augustus laagseizoen; hoogseizoen zijn de paasweek, mei, juni, september en oktober. Voor deze periodes geldt dat vroeg reserveren aangewezen is net zoals voor de orthodoxe paasweek in Griekenland.

Zwembaden

In het voor- of najaar kunnen slecht weer of een onderhoudsbeurt het openstellen van het zwembad vertragen of de sluiting vervroegen. Al schijnt de zon bij uw aankomst, houd er rekening mee dat slecht weer in de vorige weken het onderhoud kan uitgesteld hebben. Wij hebben daarop geen controle. De openingsperiodes van het zwembad zoals vermeld zijn indicatief. Het kan ook voorvallen dat, vooral in 3*-hotels, het zwembad vóór of na het hoogseizoen (juli en augustus) niet perfect onderhouden wordt. Zal een zwembad echter gedurende een langere periode gesloten blijven, en worden wij daarvan op de hoogte gesteld, dan zullen wij u daarover informeren vóór uw vertrek.

Uiteraard is het mogelijk dat een zwembad tijdelijk onbruikbaar is, door bv. onderhoud, toevoeging van reinigingsproducten of chloor (meestal in het laagseizoen of bij lagere hotelbezetting). Na een onweer oogt een zwembad mogelijks niet zo schoon door opwaaiende bladeren of weggespoelde aarde: geduld en begrip doen wonderen...

Wanneer vermeld wordt ‘verwarmd openluchtzwembad’ dan is het mogelijk dat het zwembadwater enkel verwarmd wordt in het laagseizoen en/of op bepaalde tijdstippen. Soms wordt een badmuts verplicht.

Wellness

Ieder hotel heeft zijn eigen huisreglement. Meestal worden kinderen niet toegelaten in wellnesscentra, tenzij anders vermeld.

Badhanddoeken

De service wat betreft badhanddoeken voor strand of zwembad varieert van hotel tot hotel. Sommige hotels bieden gratis extra badhanddoeken aan, andere vragen een supplement of waarborg, nog andere verbieden het gebruik van de kamerhanddoeken op het strand of aan het zwembad. Het is niet onverstandig uw eigen badlakens mee te nemen. In Italië dient u meestal een supplement te betalen voor ligstoelen, parasols en badhanddoeken op het strand.

Huisdieren

- In de hotels/app.: kleine huisdieren (max. 3 kg) zijn in bepaalde hotels toegelaten (mits. suppl. ter plaatse te betalen), maar nooit in het restaurant of aan het zwembad. Het supplement omvat enkel het verblijf, dus niet het voedsel van uw huisdier.
- In het vliegtuig:
- huisdier meer dan 5 kg: vervoer in een kooi in de bagageruimte
- huisdier minder dan 5 kg: vervoer in een tas of kleine kooi in de passagiersruimte
De beslissing tot toelating ligt uitsluitend bij de boordcommandant en moet vooraf aangevraagd worden. Max. 1 huisdier toegelaten per vlucht. De prijs wordt bepaald per kilo (huisdier + kooi), te betalen aan de check-in op de luchthaven.
- Transfer per bus, boot of taxi: het vervoer van huisdieren kan niet gegarandeerd worden op plaatselijke transfers en valt volledig buiten de bevoegdheid van Caractère.
- Algemeen: de eigenaar van het huisdier moet met name in het bezit zijn van geldige inentingsbewijzen en identiteitsbewijzen van zijn huisdier. Caractère neemt in geen enkel geval verantwoordelijkheid voor eventueel aangerichte schade, noch voor moeilijkheden en/of kosten veroorzaakt door het meenemen van huisdieren op reis.  

Waardevolle voorwerpen

Gezond verstand is een goede gids aangaande waardevolle voorwerpen en veiligheid. In het openbaar ‘pronken’ met juwelen en andere waardevolle voorwerpen houdt risico’s in: vandaar de hotelkluisjes. Wilt u met alles huiswaarts keren, neem dan uw voorzorgen: laat geen dure zaken op het strand of in de auto liggen, al wordt u ter plaatse gerustgesteld.

Taal

Hoewel het personeel in vrijwel alle hotels zijn uiterste best doet om zich in de meest gesproken talen verstaanbaar te maken, komt het voor dat een gedeelte van het personeel slechts de eigen taal beheerst, vooral in Griekenland en Portugal en in minder toeristische streken.

Aankomst- & vertrekuur

Het gebruikelijke uur voor check-in in een hotel is 17u00. De meeste hotels proberen de kamers vroeger klaar te hebben, zodat u ze vroeger kan betrekken. Is dit voor u belangrijk, dan raden wij u aan het hotel dezelfde dag te telefoneren en uw aankomstuur mee te delen (telefoonnummer: zie voucher). Uw kamer dient steeds in de voormiddag en uiterlijk om 12u00 vrijgemaakt te worden. De check-in en check-out-tijden zijn vermeld bij de hotelbeschrijving.

Latere aankomst en/of vervroegd vertrek

Houd er rekening mee dat, indien u later aankomt dan op de gereserveerde dag van aankomst, of eerder vertrekt dan op de geboekte terugreisdatum, u geen aanspraak kan maken op terugbetaling van de niet-genoten overnachtingen. Indien u vaststelt dat u uw hotel pas na 18u op de dag van aankomst zal bereiken, wordt u geacht het hotel daarvan telefonisch te verwittigen. Indien u later aankomt of eerder vertrekt, vindt er geen terugbetaling plaats van niet gebruikte maaltijden, logies etc.

Vereiste reisdocumenten

Voor een aantal bestemmingen heeft u documenten zoals een geldige reispas nodig.

Voor reizigers met de Belgische/Nederlandse nationaliteit is een geldige identiteitskaart of reispas verplicht. Controleer steeds de regels die van toepassing zijn voor uw bestemming op www.diplomatie.belgium.be. Dit geldt ook voor kinderen (-12 jaar), voor wie een geldige Kids-identiteitskaart (met foto) noodzakelijk is. Wij adviseren reizigers met een andere nationaliteit tijdig bij de bevoegde autoriteiten te informeren. Houd er rekening mee dat ook uw huisdier aan de wettelijke verplichtingen voldoet. Belangrijk: senioren (+ 75j.) die een nieuwe Belgische identiteitskaart hebben zonder vervaldatum, moeten in het bezit zijn van een paspoort of een voorlopige identiteitskaart met vervaldatum en geldig gedurende het volledige verblijf, zoniet kunnen zij geweigerd worden aan de check-in. Uw reisdocumenten worden u kort voor uw vertrek bezorgd. Wenst u uw reisdocumenten vroeger te ontvangen, dan worden hiervoor dossierkosten aangerekend.

Klanten met een niet-Europees paspoort dienen tijdig contact op te nemen met de ambassade of het consulaat.

Indien u met uw eigen wagen reist, zorg er dan voor alle boorddocumenten en uw groene verzekeringskaart bij te hebben, alsook een fluojasje voor in geval van pech of een ongeval.

Problemen ter plaatse

Probeer steeds een probleem ter plaatse op te lossen. Het personeel van hotels, autoverhuurmaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen is meestal zeer bereidwillig indien u uw probleem signaleert. Wacht niet tot uw thuiskomst: in Zuid-Europese landen betekent stilzwijgen, goedkeuren.

Heeft u desondanks te maken met ernstige problemen tijdens uw vakantie, dan kan u steeds contact opnemen met het noodnummer van Caractère, dat u kan terugvinden in uw reisdocumenten.

Sfeerteksten

De beschrijvingen van hotels en vakantieoorden zijn momentopnamen. Wij pogen de gegevens van ieder hotel of appartement zo correct mogelijk te publiceren. Voor de juistheid van door derden verstrekte en/of samengestelde informatie of foto’s, is Caractère niet verantwoordelijk. De gepubliceerde foto’s geven uitsluitend een indruk van de vakantiebestemming en/of accommodatie in kwestie.