Weetjes

Voor je vertrekt - Reisdocumenten

Voor een aantal bestemmingen heb je documenten zoals een geldige reispas nodig. Voor reizigers met de Belgische/Nederlandse nationaliteit is een geldige identiteitskaart of reispas verplicht. Zorg er in ieder geval voor dat jouw identiteitskaart geldig is tot de dag waarop je terugkeert van vakantie. In sommige gevallen moet jouw identiteitskaart zelfs langer geldig zijn, maar dit is minder aan de orde als je binnen Europa reist.
Controleer steeds de regels die van toepassing zijn voor jouw bestemming op www.diplomatie.belgium.be. Kinderen, jonger dan 12 jaar moeten een elektronische Kids-ID hebben. Dit volstaat binnen Europa op voorwaarde dat je als begeleider de juiste identiteitsdocumenten kan voorleggen. Bestel in ieder geval de Kids-ID op tijd bij jouw gemeente want het duurt meestal ongeveer drie weken om ze af te leveren.
Meer informatie hierover vind je terug op www.ibz.rrn.fgov.be
Houd er rekening mee dat ook jouw huisdier aan de wettelijke verplichtingen dient te voldoen. Senioren (+ 75 j.) die een nieuwe Belgische identiteitskaart hebben zonder vervaldatum, moeten in het bezit zijn van een paspoort of een voorlopige identiteitskaart met vervaldatum en geldig gedurende het volledige verblijf, anders kan je geweigerd worden aan de check-in van je luchtvaartmaatschappij. 
Klanten met een niet-Europees paspoort dienen tijdig contact op te nemen met de ambassade of het consulaat. 

Indien je met jouw eigen wagen reist, zorg er dan voor alle boorddocumenten en jouw groene verzekeringskaart bij hebt, net zoals een fluohesje in het geval van pech of een ongeval.

Voor je vertrekt - Vluchten

De toegelaten bagage verschilt van luchtvaartmaatschappij tot luchtvaartmaatschappij. Informeer jezelf zeker voordat je vertrekt. De veiligheidsmaatregelen op luchthavens zijn streng. Check zeker wat en hoe bij je luchthaven, luchtvaartmaatschappij of op www.mobilit.fgov.be
Indien je niet tijdig opdaagt voor een vlucht zonder de luchtvaartmaatschappij op voorhand hiervan te verwittigen, vervalt jouw ticket voor de heenreis. Als je jouw terugvlucht wil laten doorgaan, laat dit snel aan je luchtvaartmaatschappij weten, anders annuleren ze ook deze vlucht.  
Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je online inchecken. Doe dit zeker, ook als er nog bagage ingecheckt moet worden, je spaart er in ieder geval tijd mee.
Voor vluchten binnen Europa raadt men aan om minstens twee uur voor jouw vliegtuig vertrekt aanwezig te zijn op de luchthaven. Hou er rekening mee dat de check-in meestal 45 minuten voor vertrek sluit en dat de gate waar je aan boord gaat sluit 15 minuten voor vertrek.

Voor je vertrekt - huurauto

Caractère richt zich vooral tot klanten die ervan houden om op een onafhankelijke manier te reizen. We kiezen onze hotels en beleefreizen zo dat ze jou eerder een gevoel van vrijheid geven dan van een ‘georganiseerde reis’.
Omdat we de meeste reisbestemmingen kiezen in functie van de mooie en vaak rustige omge­ving is een (huur-)auto vaak onmisbaar. Vraag ons hierover zeker meer informatie als je twijfelt of dit nodig is voor jouw reis.

Op vakantie - Check-in & check-out

Het gebruikelijke uur voor check-in in een hotel is 15u00. De meeste hotels proberen de kamers vroeger klaar te hebben. Is dit voor jou belangrijk, dan raden wij jou aan het hotel dezelfde dag te telefoneren en jouw aankomstuur mee te delen. Je maakt je kamer meestal in de voormiddag en uiterlijk om 12u00 vrij de dag van vertrek. De check-in- en check-out-tijden zijn vermeld in de reisdocumenten. In sommige gevallen is er een mogelijkheid om later uit te checken, je kan in jouw hotel altijd naar de mogelijkheden vragen.

Latere check-in en/of check-out
Houd er rekening mee - indien je later aankomt dan op de gereserveerde dag van aankomst of eerder vertrekt dan op de geboekte terugreisdatum - dat je geen aanspraak kan maken op terugbetaling van de niet-genoten overnachtingen. Indien je vaststelt dat je jouw hotel pas na 18u op de dag van aankomst zal bereiken, bel je het hotel best even. Zo weten ze zeker dat je in toch nog in aantocht bent.

Op vakantie - Garantie en waarborgen in het hotel

De meeste hotels vragen je kredietkaartnummer bij het inchecken, als waarborg voor eventuele uitgaven in het hotel. Wanneer je een huisje, villa of appartement hebt geboekt wordt er meestal een waarborg gevraagd die op het einde van het verblijf wordt terugbetaald nadat jouw woning gecontroleerd werd.

Op vakantie - Kamers

Veel van de hotels in onze brochure zijn ondergebracht in gebouwen tot acht eeuwen oud. Ze vallen vaak onder de zeer strenge wetgeving op de bescherming van monumenten, zodat er vrijwel geen identieke slaapkamers met dezelfde grootte, hetzelfde uitzicht en dezelfde faciliteiten bestaan. 
Niet alle landen stellen dezelfde eisen aan inrichting en/of ligging van de kamers. Zo hechten bv. Italianen minder belang aan de kamer zelf, wat kan leiden tot naar onze normen eerder eenvoudige kamers, of kamers met een minder fraai uitzicht. Mede door de traditionele architectuur van veel hotels, is het ook zo dat, vooral in het Zuiden, de ramen dikwijls klein zijn, om zo weinig mogelijk zon en warmte binnen te laten.
In Griekenland zijn de kamers meestal vrij eenvoudig, behalve in de luxecategorie, veelal ondergebracht in bungalows of annexen rond een centraal hoofdgebouw. Veel van deze complexen liggen in natuurgebieden, wat inhoudt dat er insecten kunnen zijn. Vooral in Frankrijk is het meestal zo dat het verschil in kamergrootte zichtbaar wordt in de prijs van de verschillende kamertypes: duurdere kamers zijn meestal groter maar daarom niet luxueuzer. 

In sommige landen is het ook gebruikelijk dat grotere kamertypes omschreven worden als ‘appartement’: dat houdt niet in dat de infrastructuur van een klassiek appartement, zoals een kitchenette, aanwezig is, maar betekent enkel dat het om een ruimere kamer gaat. 
Bij de hotelbeschrijving vind je in de meeste gevallen een kamerfoto. Houd er rekening mee dat deze kamerfoto’s nooit representatief zijn voor álle kamers in het desbetreffende hotel: door het eigen karakter van elk hotel zijn de kamers meestal zeer verschillend. Onze foto’s gelden dan ook eerder als voorbeeld.

Caractère neemt de benaming van de kamertypes zoals bepaald door het hotel over: dit betekent niet dat wij akkoord gaan met de inhoud van deze benaming. Een kamertype ‘Deluxe’ bv. is daarom niet noodzakelijk luxueuzer.
De grootte van de kamers wordt meestal uitgedrukt in m² en is steeds bij benadering. Houd er ook rekening mee dat wanneer je een 3de of 4de bed in de kamer reserveert, dit de plaats aanzienlijk kan beperken. Bijzetbedden zijn vaak niet zo goed als een volwaardig bed.

Een balkon, type ‘French balcony’ of ‘Frans balkon’, kan kleiner uitvallen dan verwacht: het is een qua ruimte eerder beperkt balkon, vaak alleen een paar tegels, afgescheiden door een balustrade, zonder dat men erop kan staan. Een terras daarentegen biedt meestal een degelijke ruimte buiten de kamer waar je kan zitten.

Sommige Caractère-hotelkamers zijn ingericht met antiek meubilair. Dat draagt bij tot de authenticiteit van het hotel, maar kan onder meer betekenen dat de afmetingen van het bed afwijken van wat vandaag gebruikelijk is, bv. een lengte van 1 m 85 of een breedte van 1 m 40, vrij courant in Frankrijk. Breng ons bij jouw boeking op de hoogte indien je desbetreffend specifieke wensen hebt. Het verschil tussen ‘zeezijde’ en ‘zeezicht’ ligt in het feit dat in het eerste geval de kamers langs de kant van de zee liggen maar daarom geen zeezicht hebben, in het tweede geval is er wel zicht op zee. Ook al kan dit zicht enigszins belemmerd worden door bomen of stranden. Bij lateraal zeezicht is het zeezicht meestal beperkt en vanop het balkon.
Omdat wij alle hotels zelf bezoeken geven wij je zo een getrouw mogelijk beeld van jouw hotel en de kamers. 
De prijzen voor mensen die alleen op een kamer slapen zijn gebaseerd op het logement in een eenpersoonskamer.
Een­persoonskamers zijn steeds beperkt in aantal, en meestal verschillend van de overige kamertypes in een hotel. Ondanks het feit dat eenpersoons­kamers duurder zijn, kan je in het algemeen stellen dat ze minder comfortabel zijn, dikwijls kleiner met minder mooi uitzicht. Sommige hotels hebben geen eenpersoons­kamers, en bieden een ‘dubbele kamer als single’ aan.
Indien dit alternatief voorhanden is, raden we je aan om hiervoor te kiezen.

Laat ons je wensen op vlak van de kamer zeker weten!

Op vakantie - Badkamers

Wanneer we spreken over een badkamer bedoelen we dat er een lavabo, wc en bad of douche aanwezig zijn (vermeld als bad/douche + wc).
Wens je absoluut een bad, laat het ons dan weten.
Vorm en afmetingen van een bad durven ook al eens verschillen: soms heeft je badkamer een bad waarin je languit kan liggen, maar het kan zijn dat je het moet stellen met een krapper (zit-)bad.
In Italië en Spanje zijn er meestal bidets aanwezig op een badkamer.

Op vakantie - Eten in het hotel

Het kan gebeuren dat restaurants in kleine­re hotels maaltijden serveren op vastgestelde tijdstippen. Ze hebben meestal ook een of meerdere sluitingsdagen per week.
We raden je aan om te reserveren, vooral voor het avondmaal in drukkere periodes.
In Griekenland kan het nog voorvallen dat minder aandacht wordt besteed aan bediening en pre­sentatie, of dat de tafel nog moet gedekt worden nadat je reeds hebt plaatsgenomen.
Bij halfpension is het ontbijt en het avondmaal inbegrepen, tenzij anders vermeld.
Bij kamer en ontbijt is alleen het ontbijt inbegrepen. Wanneer je enkel logies kiest, is enkel de overnachting(en) inbegrepen en dien je eventuele supplemen­ten voor ontbijt en andere maaltijden ter plaatse te betalen.
Normaal gesproken zijn dranken, wijn, koffie, thee enz. niet in de prijs inbegrepen, behalve koffie en thee (en eventueel vruchtensappen en melk) bij het ontbijt.
In een aantal hotels zijn, zelfs bij verblijf in halfpension, de maaltij­den à la carte.
In veel hotels o.a. in Spanje is het gebruikelijk een menu als prijsgunstig alternatief voor te stellen.
Daardoor zijn deze menu’s qua kwaliteit niet vergelijkbaar met à-la-cartemaal­tijden: in dat geval laat je jou het best leiden door de aanbevelingen van de maître.
Je hoeft je niet verplicht te voelen een volle­dig menu te nemen. Heb je zin in slechts 1 of 2 schotels à la carte, dan zal men dit aanvaarden in de meeste hotels. Dit is zelfs zeer courant in Slovenië, Kroatië en Montenegro: klant is koning!

In de Griekse keuken zijn de porties van de maaltijden in het algemeen vrij groot en mag je niet verbaasd zijn dat je bij een menu zowel frietjes als rijst aangeboden krijgt. Verse vis daarentegen is niet gemakkelijk te vinden, hoe te­genstrijdig het ook klinkt, en is over het algemeen vrij duur.
Zowel ‘tavernas’ als hotelrestaurants in Griekenland voorzien een mandje brood en/ of hapje(s) (soms met het bestek) op tafel, en in veel gevallen een fles water. Misschien heb je daar niet om gevraagd, maar je moet er wel voor  betalen. Ook in Portugal, Italië en Kroatië is het gebruikelijk een supplement aan te rekenen voor het couvert.

Ontbijt
Een continentaal of typisch ontbijt omvat meestal koffie, broodjes, boter en confituur. Voor extra’s, zoals espresso, cappuccino, vers geperst sinaas­appelsap, yoghurt, kaas, vleeswaren en warme gerechten, vraagt men in zo’n geval een supple­ment. Met ‘ontbijtbuffet’ wordt bedoeld dat de gast zichzelf bedient aan het buffet, dat zeer beperkt kan zijn (bv. een continentaal ontbijtbuffet), of zeer rijkelijk. Wanneer ‘self-service’ vermeld is, betekent dit dat er bijna geen service verleend wordt, en ook de dranken door de klant zelf moeten gehaald worden. In geval van onvoldoende bezetting is het mogelijk dat de hotelier beslist om geen ontbijtbuffet te voorzien maar het ontbijt te bedienen aan tafel of het op de kamer te serveren. Het ontbijt wordt vaak pas vanaf 8 uur voorzien. Soms is het on­mogelijk voor die tijd een - zelfs beperkt - ontbijt te krijgen, bijvoorbeeld omdat het personeel nog niet aanwezig is, of de broodjes nog niet geleverd zijn. In de meeste hotels kan je wel iets krijgen, mits je het de dag voordien aan de receptie vraagt.
In Italië is het niet de gewoonte dat een ont­bijtbuffet warme gerechten biedt, tenzij anders vermeld of mits supplement. Grieken zijn ook geen fervente ontbijters, verwacht dan ook geen overvloed aan broodsoorten aan het ontbijtbuffet; (fruit-)slaatjes en zoetigheden compenseren dat ruimschoots.

 

Op vakantie - Zwembad

In het voor- of najaar kunnen slecht weer of een onderhoudsbeurt het openstellen van het zwembad vertragen of de sluiting vervroegen. Wij hebben daarover geen controle. De openingsperiodes van het zwembad zoals vermeld zijn indicatief. Zal een zwembad echter gedurende een langere periode gesloten blijven, en worden wij daarvan op de hoogte gesteld, dan zullen wij je daarover informeren vóór je vertrek.
Uiteraard is het mogelijk dat een zwembad tijdelijk onbruikbaar is, door bv. onderhoud (meestal in het laagseizoen of bij lagere hotelbezetting). Na een onweer oogt een zwembad mogelijks niet zo schoon door opwaaiende bladeren of wegge­spoelde aarde. Je zal zien dat men dit snel oplost.
Wanneer vermeld wordt ‘verwarmd openlucht­zwembad’, dan is het mogelijk dat het zwembad­water enkel verwarmd wordt in het laagseizoen en/of op bepaalde tijdstippen.

Op vakantie - Wellness

Ieder hotel heeft een eigen huisreglement. Meestal worden kinderen niet toegelaten in het wellnessgedeelte van het hotel. Je kan hierover steeds informatie vragen aan de receptie.

Op vakantie - Badhandoeken

De service wat badhanddoeken betreft voor strand of zwembad verschilt van hotel tot hotel. Sommige hotels bieden gratis extra handdoeken aan, andere vragen een supplement of waarborg en bij sommige is het verboden om badhanddoeken vanuit de kamer mee te nemen naar het zwembad of het strand.
In Italië vraagt men meestal een supplement voor ligstoelen, parasols en badhanddoeken op het strand.

Op vakantie - Feesten of andere activiteiten in of rond het hotel

In veel hotels vinden congressen, seminaries en recepties plaats, of worden lokale huwelijken of andere feestelijkheden georganiseerd. Dat kan een belevenis zijn voor de ene gast, een andere zal er zich aan ergeren. Zo kan een huwelijks­receptie plaatsvinden bij het zwembad, of kan het hoofdrestaurant gereserveerd zijn voor een avondfeest. Dit geldt eveneens voor feestelijk­heden in de buurt van het hotel. Caractère is hiervan niet altijd op de hoogte, maar wij proberen je in de mate van het mogelijke te verwittigen. Het hotelmanagement probeert de hinder voor de gewone gasten te beperken, maar soms blijkt die onvermijdelijk.

 

Op vakantie - Hoogseizoen

In de meeste Zuid-Europese landen is augustus dé vakantiemaand: in stadscentra zijn veel winkel­tjes, restaurants... in die periode gesloten. In echte vakantieoorden is dit natuurlijk niet het geval.
In Spanje, meer bepaald in Andalusië, zijn de maanden juli en augustus laagseizoen; hoog­seizoen zijn de paasweek, mei, juni, september en oktober. Voor deze periodes geldt dat vroeg reserveren aangewezen is, net zoals voor de or­thodoxe paasweek in Griekenland.

Op vakantie - Werkzaamheden in of rond het hotel

De meeste werkzaamheden die geluidsoverlast veroorzaken liggen stil in het hoogseizoen. Wij hebben geen invloed op werken in de omgeving van jouw hotel. Indien we op de hoogte zijn van werken in jouw buurt, lichten wij je hier uiteraard over in.

Op vakantie - Problemen tijdens je vakantie

Probeer steeds een probleem ter plaatse op te lossen. Het personeel van hotels, autoverhuur­maatschappijen en luchtvaartmaatschappijen is meestal zeer bereidwillig indien je jouw probleem signaleert.
Heb je desondanks te maken met ernstige proble­men tijdens je vakantie, dan kan je steeds contact opnemen met het noodnummer van Caractère. Dit vind je terug op je reisdocumenten.
 

Op vakantie - Toeristenbelasting en andere taksen

In sommige vakantieverblijven wordt door de lokale overheden een toeristenbelasting (ook wel verblijfsbelasting genoemd) geheven die je bij aankomst of vertrek aan de receptie moet afrekenen. In het algemeen beslissen de overheden altijd vrij laat over een verhoging van de belastingen of zelfs over het invoeren ervan. Wij kunnen je dan ook moeilijk de exacte prijs hiervan meedelen, wij kunnen je wel altijd een inschatting geven, rekening houdend met de informatie die wij hebben op dat moment. Deze belasting is dus ook nooit bij je reissom inbegrepen

Voor, tijdens en na je vakantie - Garanties

Wanneer je regelmatig reist, weet je wellicht dat in de laatste jaren een aantal organisa­ties en verenigingen werd opgericht om jou als klant een maximale zekerheid te garande­ren: het Garantiefonds, de Algemene Voorwaarden van Test Aankoop, de Geschillen­commissie, tal van verzekeraars en soorten verzekeringen. Inderdaad, iedereen wil met een gerust gevoel naar het buitenland vertrekken, wat normaal is, maar niet altijd even eenvoudig. Caractère is verzekerd tegen financieel onvermogen bij het Garantiefonds Reizen, hanteert de Algemene Reisvoorwaarden van de vzw Geschillencommissie Reizen en is lid van ABTO (Association of Belgian Touroperators). Wanneer je boekt bij Caractère, heb je dus de garantie dat bij eventuele verwikkelingen of problemen steeds het Belgisch recht van toepassing is, wat eindeloze en ingewikkelde procedures met het buitenland uitsluit. Jouw vakantie is dus in goede handen bij Caractère!

Caractère stelt graag zijn kennis en ervaring aan jou ter beschikking. Ons professionalisme helpt je om onnodige risico’s te vermijden, waar je ook gaat.

Want reizen is nooit helemaal risicoloos: soms duikt er ondanks alle voorzorgen een onverwacht probleem op. Met Caractère als reispartner hoef jij je geen zorgen te maken: zowel vóór, tijdens als na je reis volgen wij je vakantie nauwlettend op. Krijg je desondanks te maken met ernstige problemen, dan kan je steeds contact opnemen met het noodnummer van Caractère (vermeld op uw reisdocumen­ten), dat 24u/24 bereikbaar is.

VEILIG EN BETROUWBAAR BETALEN

Wanneer je reserveert via een reisprofessional, weet je aan wie jij je geld toevertrouwt. Bij ons kan je op beide oren slapen: jouw betaling is 100% veilig!

GARANTIEFONDS REIZEN

Bij financieel onvermogen van de reisorganisator met wie je een reiscontract afsloot, Kan je een beroep doen op het Garantiefonds Reizen. Dit kan je doen door je te wenden tot jouw reisorganisator of door rechtstreeks contact op te nemen met het Garantiefonds Reizen, Metrologielaan 8, 1130 Brussel, tel. +32 (0) 2/240.68.00. Vraag de garantievoorwaarden aan je reisorganisator. Daarin vindt je terug onder welke voorwaarden jij, bij financieel onvermogen, terugbetaling kunt vragen van de betaalde reissommen, of, wanneer de reis al aanvang heeft genomen, je de voortzetting van de reis of de repatriëring kunt vragen.

Garanties kan je nooit genoeg hebben.

Vertrek dus met Caractère, met een gerust gevoel ....